Lapplandsresan

Tjenare!
Vi var på en lapplandsresa/norrbottensresa med klassen och besökte lite olika ställen som jag tänkte berätta om hur det var. 
 
Dag 1: Onsdag
Upp tidigt och ner på stan där bussen väntade på oss, eller snarare sagt vi väntade på den. 
Sen for vi mot Luleå och Gammelstads Kyrkstad. Där fick vi gå en guidad tur och se in i ett utav de gamla husen och den 400 åriga kyrkan. Det var kul och väldigt intressant och i princip överallt i marken var det gravar, lite kusligt ändå... Iallafall, efter det for vi till Harads Tree Hotel. Det var jätte häftigt!! Vi fick tyvärr inte gå in i alla hus/stugor/rum vad man nu kallar det. Det häftigaste var nog Ufot eller Mirror Cube tyvärr fick vi inte gå in i dom :( Vi fick gå in i Dragonfly och The Blue Cone (som för övrigt var röd oreange). Men det var kul! 
Efter det for vi mot Kiruna gär vi skulle spendera två nätter.
 
Dag 2: Torsdag
På torsdagen for vi först på en föreläsning om Kirunas vinterturism och sedan for vi till Jukkasjärvi och ICEHOTEL!!!! Det var det häftigaste på hela resan!! Förts var vi på en föreläsning om hur det startade os. sen vart vi guidade in till själva hotellet och baren och ett rum där vi fick veta lite mer och sen fick vi springa runt som vi ville och tittade på alla rum osv. Efter ett tag gick vi tillbaka till baren och köpte oss en non alcoholic drinks som var i isglas vilket gjorde allting ännu godare och kallare :) Sen for vi till Jukkasjärvi kyrka och fick lite info om den och sen for vi till Kirunas kyrka där vi fick nästan samma info.
Måste bara säga att kyrkor är fina så länge det inte blir för mycket på en och samma dag. 
Men efter allt det fick vi göra vad vi ville så vi stannade i centrum och åt lite och sen shoppade vi :) 
 
Dag 3: Fredag
Äntligen fredag som man brukar säga i skolan men nu var det ju inte riktigt så. På fredagen for vi till LKABs gruva i Kiruna och det var mycket häfitagare än jag trodde att det skulle vara! LKAB är världens största underjordsgruva så att vi fick vara där nere är lite coolt. Gudien vi hade var välidigt trevlig och rolig så det var ju ett stort plus! Vi for med buss till nivå 540 meter vilket är ca 320 meter under jord och man var på hel spänn hela vägen ner för att det var smala vägar och det kunde komma mötande fordon när som hellst.Väl där nere fick vi en guidad tur på hela den nivån och man fick se väldigt mycket och vi fick även veta lite om gruvans historia och sånt där trevligt. Vi fick också några torrkakor och varm(JÄTTE VARM) choklad, kaffe eller te.Tog en klunk av chokladen och min tunga var sönderbränd... Efter LKAB for vi till Gällivare där vi stannade och lyssnade på Sole Event. Hon fom föreläste hette Elisabeth och fick det att låta super kul att jobba där! De håller på med en massa event, festivler och en massa andra saker som har med turism att göra. Man vart verkligen peppad och glad när man satt där och även i efter hand. Man fick veta mer om vad man kan bli efter man har gått ut skolan. 
Efter det for vi vidare till Jokkmokk där vi skulle sova sista natten på en skola. Kan säga att det var den värsta natten i mitt liv! På kvällen hade vi jätte kul en sen när vi skulle gå och lägga oss där vid tolv halv ett började helvetet. Jag kunde inte somna till en början för jag hade druckit lite för mycket dricka och sen började en utav våra lärare snarka.. OCH DET VAR INTE LITE HELLER!!! Sen senare in på natten hör jag DUNS DUNS SMACK i dörren och ser bara hur en kompis rusar ut med sin madrass, jag går efter och där ute står michaela och ba "vill du sova här ute med oss"(hon och nils) sagt och gjort jag går och hämtar min madrass och går och lägger mig i korridoren bettan följde också med jag går och hämtar min madrass och går och lägger mig i korridoren bettan följde också med. Sen kom jag på att min kära mobil är på laddning mellan våra lärare så jag försökte försiktigt hämta den men det gick inte så bra. Både jag och en av lärana blev skrämda, hehe.
 
 
Dag 4: Lördag
På lördagen var vi på Jokkmokks marknad och det var kul! Tack och lov var det inte -40 så vi slapp frysa ihjäl. Trodde dock att det skulle vara mycket mer folk och mer saker på markanden men det var det inte så det var väll lite utav en besvikelse men det var kul ändå! Sen på eftermiddagen rullade vi hem mot Umeå igen.
 Fick klappa en ren på renrajden:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

moabergstroom

Tjenare! Jag heter Moa Bergström och jag kommer från en stad i norra Sverige så kallad Umeå. Detta är en föregången skolblogg som jag skapade under mina gymnasieår, så det du kan skrolla dig igenom är vad jag har gjort under mina praktiker och studiebesök. Vad vi har varit och jobbat på för olika evenemang och event osv osv. Det som kommer hända nu under framtiden är att jag kommer uppdatera mer om mitt jobb som jag har. Har du någon fundering är det bara att fråga så svarar jag så snart jag kan! Ha en trevlig lässtund!

RSS 2.0